19-9-2016 - Vaste Oeververbinding over het kanaal.
+/- 20 jaar geleden is de Bedrijven Vereniging Zuid Zijpe opgericht door
initiatiefnemer W.N. Kramer en vormden samen met Martien Konijn, Jan Tulp en
Jan Dekker het bestuur.
Aanleiding hiervan was, dat het gebied waar wij wonen en werken slecht bereikbaar is voor zwaar en/of breed verkeer.
Daarom werd er toen al gekeken naar een vaste oeververbinding en dit komt
ook terug in het logo.
Rondom Burgerbrug en in Burgerbrug zelf komen er veel vrachtwagens en
trekkers om van en naar hun bestemming te komen.
Doordat het zware verkeer niet over de Burgervlotbrug mogen rijden komen de
vrachtwagens en trekkers via Schoorldam of via de Stolpenbrug en vinden via
Burgerbrug dan hun bestemming.
Als je ziet hoeveel zwaar transport er in deze tijd door het dorp heenrijdt is
dat aanzienlijk.
Akkerbouwbedrijf Raat heeft ± 400 transporten per jaar. Dit zijn ± 800 bewegingen
(de truck moet eerst heen door het dorp en deze moet ook weer terug)
Dan hebben we het alleen nog over de afzet van de aardappelen.
Uit de gehele Ruigeweg moeten de bloembollen worden afgevoerd richting
Hillegom en Lisse. Ook zij komen leeg door Burgerbrug en gaan vol weer
terug.
Loonbedrijf Borst die vele malen door het dorp rijdt om aan de andere kant
van het kanaal te komen, zijn ook ± 500 bewegingen
Maar ook Loonbedrijf Hoogland komt via Schoorldam in de Ruigeweg om werk rondom Burgerbrug te doen, ook dit zijn ± 350 bewegingen.
Mechanisatie W.N Kramer bv heeft 2x per week nachttransport die komt te lossen en die
niet over de brug kan. Dit zijn 150 bewegingen door het dorp.
En dan komen bij al deze bedrijven de toeleveranciers er nog bij.
Al met al een grote belasting van zwaar transport door het dorp.
Nu is er al een tijd gespeculeerd over een vaste brug bij Burgervlotbrug.
Ondertussen is er een plan/tekening gemaakt en met de Gemeente besproken.
Al het gewone verkeer en zware verkeer zullen hun weg gaan vinden over deze brug.
Dus het verkeer wat van de Ruigeweg of Burgerweg komt of er naar toe moet, komt 9 van 10 keer niet meer door het dorp heen.
De vlotbrug zal gaan dienen als voet/fiets verkeer. Wat voor de fietsers/wandelaars veiliger zal gaan worden. Er is zo ook een veiligere oversteek te maken over de N9.
Ook het buurtje aan de Burgerweg bij Burgervlotbrug zal autoluw worden.
De brug zal aansluiten bij de "wieber" voor het buurtje van Burgervlotbrug.
Al met al vinden wij als Bedrijven Vereniging dat er veel voordelen aan
zitten ook betreffende de veiligere situatie bij de N9 voor fietsers en voetgangers.
Uiteraard wordt er gekeken naar het vervolg..
Hoe denken de inwoners hierover?
Voor en nadelen moeten tegen het licht worden gehouden.
Er zal een verplaatsing zijn van verkeer, maar het zwaar transport zal naar
onze mening aanzienlijk lager worden omdat het merendeel, aan de westkant van Burgerbrug, de N9 zal gaan opzoeken via de nieuwe brug.
We hopen samen met de inwoners en de Dorpsraad van Burgerbrug een vuist te kunnen maken om dit plan te realiseren.
We willen met elkaar over de Brug!
11-2-2013 - De Ondernemers Federatie Schagen i.o.
De ondernemersverenigingen uit Harenkarspel, Schagen en Zijpe hebben gedurende het proces van gemeentelijke herindeling intensief samen gewerkt om de belangen van de ondernemers zo goed als mogelijk in het beleid van de nieuwe gemeente te verankeren. Deze samenwerking heeft resultaat gehad, de speerpunten die de ondernemers hebben aan gedragen aan de gemeente zijn voor een belangrijk deel over genomen in de visie-missie van de gemeente Schagen en het collegeakkoord. De ondernemersverenigingen vinden het van belang om de samenwerking op een structurele wijze voort te zetten. Om dit te kunnen doen werken we nu aan de oprichting van de Ondernemers Federatie Schagen (OFS). De OFS wordt het aanspreekpunt voor de gemeente waar het gaat om ondernemersbelangen die voor de hele gemeente gelden. In 2013 moet de OFS opgericht zijn. Lees hier meer (pdf).